Home Privacyverklaring
Privacy
In onze privacyverklaring lees je onder andere over zaken als geheimhouding, privacy, identificatieplicht, hoe we omgaan met patiëntendossiers, financiële gegevens en de plichten die wij als kliniek hebben. Heb je vragen of opmerkingen over deze verklaring? Neem dan contact met ons op.
Identificatieplicht
Zorgverleners zijn wettelijk verantwoordelijk voor het vaststellen van de identiteit van de patiënt. Patiënten worden gevraagd om bij ieder bezoek aan onze kliniek (paspoort, rijbewijs of identificatiepas) en de verzekeringsgegevens mee te brengen. Identificatie kan ook worden gevraagd in verband met de juiste registratie in het patiëntenbestand en ter voorkoming van misbruik van patiëntendossiers en verzekeringsgegevens. Om veilige zorg te garanderen zijn wij verplicht om steeds opnieuw je identiteit te controleren. Daarom maken wij bij de eerste afspraak een foto van je, die wij opslaan in het medisch dossier. Je bent niet verplicht om een foto te laten maken.
Welke gegevens bewaren wij en met welk doel?
1. Patiëntendossier
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat wij een medisch dossier aanleggen. Wij doen dit in lijn met de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat wil zeggen dat wij uw gegevens alleen gebruiken voor het verlenen van medische zorg en de bijbehorende administratie en dat wij uw gegevens beveiligen tegen inbreuk door derden. In dit elektronische patiëntendossier worden alle over uw verzamelde gegevens elektronisch vastgelegd, zoals:
Algemene gegevens:
- Contactgegevens, zoals je naam, adres, telefoonnummer(s), emailadres, geboortedatum, BSN nummer;
- Gegevens van je huisarts en apotheek;
- Legitimatiebewijs;
- Pasfoto (indien gewenst);
Medische gegevens, medisch dossier:
- met daarin consultverslagen, operatieverslagen, correspondentie met huisarts of andere verwijzer, voorgeschreven medicatie, relevante voorgeschiedenis, uitslagen van medisch onderzoek, foto’s, medische vragenlijsten.
- Medische vragen, zoals je medische voorgeschiedenis en medicatiegebruik.
Deze informatie is van essentieel belang voor je arts en eventueel de anesthesioloog om je gezondheid te kunnen inschatten en hun behandeling daarop af te stemmen. Je medisch dossier wordt 20 jaar na je laatste bezoek bewaard.
2. Kwaliteitsgegevens
Om de kwaliteit en veiligheid van onze zorgverlening te waarborgen, hebben wij diverse procedures en (controle)systemen ingericht en nemen wij deel aan (landelijke) registratiesystemen voor de zorg. Het gaat hierbij om interne audits, een patiënttevredenheid- en ervaringsonderzoek en PROMS. Er wordt toestemming gevraagd voor deelname aan interne audits. Voor het deelnemen aan patiënttevredenheid- en ervaringsonderzoek en PROMS kun je zelf aangeven of je dat wilt. Tenslotte vragen we geen toestemming bij verwerkingen waarvoor wij een wettelijke verplichting hebben om te melden zoals zorgcalamiteiten of infectieziekten.
3. Financiële gegevens
In sommige gevallen moet je zorg worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Hiervoor worden diagnosegegevens en uitgevoerde activiteiten gekoppeld aan declaratiecodes. Dit doet de behandeld arts. Financiële gegevens worden 7 jaar bewaard.
4. Overige gegevens
Telefoongesprekken
Alle telefoongesprekken met de kliniek worden elektronisch opgenomen en bewaard. Deze gesprekken worden na 13 maanden verwijderd. De gesprekken worden vertrouwelijk behandeld en vallen onder het medisch beroepsgeheim. De gesprekken worden opgenomen voor kwaliteitsdoeleinden. Ook bij fouten of klachten kunnen de gesprekken beluisterd en beoordeeld worden.
Cookies op onze website
Op onze websites gebruiken wij functionele, analytische en tracking cookies, bijvoorbeeld om de website te verbeteren. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen in de browser van je computer, tablet of smartphone. Waar nodig wordt je toestemming gevraagd voor het plaatsen van cookies. Als je onze website bezoekt kun je bepaalde persoonsgegevens opgeven. Persoonlijke gegevens die je via onze website invult, zoals naam of adres, gebruiken wij uitsluitend voor het doel waarvoor je ze aanlevert. Bijvoorbeeld om met je in contact te komen of om informatie toe te sturen.
(Persoons)gegevens voor de volgende doelen:
- het verzenden van informatie over onze events
- bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren of onder de aandacht te brengen
- informeren over (wijzigingen van) onze diensten en producten
Wie hebben er toegang tot je gegevens?
1. Gegevens
Zorgverleners die direct betrokken zijn bij je zorgverlening hebben toegang tot je gegevens. Voor medische noodgevallen buiten kantoortijden heeft de dienstdoende arts ook toegang tot je gegevens. Voor een behandeling moet je vooraf schriftelijk toestemming geven. Hiermee geef je aan goed geïnformeerd te zijn voordat de behandeling wordt uitgevoerd.
Als je een consult of behandeling heeft gehad, wordt dit via een beveiligde verbinding doorgegeven aan je eigen huisarts. Als je bent doorverwezen door een andere zorgverlener dan je huisarts, versturen we ook de verwijzer een terugkoppeling. Zo blijven de huisarts en andere verwijzers op de hoogte van de behandeling bij onze kliniek. Ook kunnen wij met je toestemming gegevens uitwisselen met andere zorgverleners zoals ziekenhuizen, apotheken, etc. Wil je niet dat je huisarts op de hoogte wordt gesteld van je bezoek aan onze kliniek, of dat je gegevens gedeeld worden met andere zorgverleners, dan kun je dit tijdens het consult aangeven. Je gegevens worden dan niet doorgestuurd.
Wij leveren geanonimiseerde en geaggregeerde data over onze zorgverlening aan een aantal registratiesystemen:
- Zorginstituut Nederland. Klik hier om hun website te bezoeken.
- Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Meer informatie over het toezicht op klinieken vind je hier.
- Landelijke registratie zorg bij de Dutch Hospital Data, je leest er meer over op de website van DHD.
2. Financiële gegevens
Voor het declareren van behandelingen kan het nodig zijn dat de medewerkers van de financiële afdeling inzage krijgen in je gegevens, om te controleren of er een volledige en juiste declaratie wordt verzonden. Zij controleren je naam en adres, poli gegevens, de verwijzing en andere registraties die van belang zijn voor een juiste declaratie van de geleverde zorg aan de zorgverzekeraar. Interne rapportages bevatten nooit gegevens die tot een patiënt zijn te herleiden.
3. Overige gegevens
Calamiteiten
Ondanks dat wij ons uiterste best doen om je behandeling zo veilig mogelijk te laten verlopen, kan er altijd iets mis gaan. In medische noodgevallen kan het noodzakelijk zijn, dat je wordt overgeplaatst naar een naburig ziekenhuis. De relevante onderdelen uit je medische dossier worden dan overgedragen aan het ziekenhuis. Gezien de medische spoed, kunnen wij op dat moment daar geen specifieke toestemming voor vragen. In het geval van een medische calamiteit in de kliniek is de organisatie verplicht melding te maken bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd. Wij stellen je altijd op de hoogte indien wij een melding doen die jou betreft. Wij moeten bij een melding aangeven welke patiënt betrokken was bij de calamiteit (naam, geboortedatum, adres en telefoonnummer). Wanneer je in geval van medische spoed buiten onze openingstijden, ons spoednummer belt, krijg je een medewerker van de Zorgcentrale aan de telefoon. Zij registreert je naam, geboortedatum en het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent. Daarnaast noteert zij een korte omschrijving van uw spoedvraag. Deze gegevens worden aan de arts verzonden om hem te informeren over het telefoongesprek, of je eventueel aan de dienstdoende arts door te verbinden. Omdat het een medisch spoedgeval betreft, en snelheid van belang kan zijn, wordt er niet expliciet om je toestemming gevraagd voor de registratie van bovenstaande gegevens.
Klachten
Voor het afhandelen van klachten heeft de klachtenfunctionaris inzage in je gegevens, vanaf het moment dat je een klacht indient of via een externe instantie, zoals de Geschillencommissie Zorg, Inspectie voor Gezondheidzorg en Jeugd, tuchtcollege of rechtbank en/of (letselschade-) advocaat. De klachtenfunctionaris handelt de klachten zelfstandig af, maar kan bij complexe klachten inhoudelijk advies vragen bij de operationeel manager of een medisch specialist. Hierbij worden je persoonsgegevens zorgvuldig en zo veel mogelijk geanonimiseerd behandelend.
Welke rechten heb je?
Je hebt recht tot inzage in je medisch dossier. Wanneer blijkt dat persoonlijke gegevens niet kloppen heb je het recht om deze door ons te laten corrigeren of te laten verwijderen. Hierbij kan het voorkomen dat het niet mogelijk is om (volledig) te voldoen aan een verzoek (bijvoorbeeld als inzage leidt tot een inbreuk op de privacy van anderen). Je hebt recht op een kopie van de gegevens uit het patiëntendossier. Je hebt het recht de kliniek te verzoeken je gegevens door te sturen naar een andere arts, een medische instelling of zorgverzekeraar. Ook kun je iemand machtigen het dossier namens jou in te zien of namens jou een afschrift te vragen. Je dossier wordt 20 jaar bewaard vanaf het laatste consult.
Kopie patiëntendossier aanvragen
Wil je een kopie van het dossier hebben? Neem dan contact met ons op. Wanneer je een dossier van iemand anders wilt hebben (bijvoorbeeld kinderen of ouders die u verzorgt), moet je een bewijs van toestemming van de betreffende patiënt overleggen (een schriftelijke machtiging of een bewijs van vertegenwoordiging).
Inzage aanvragen
Inzage kun je rechtstreeks aanvragen bij de behandeld arts in de kliniek, bijvoorbeeld als je hem of haar spreekt tijdens het consult. Wil je op een ander moment het dossier inzien dan kun je dat telefonisch of schriftelijk aanvragen. Als je het dossier van iemand anders in wilt zien, heb je een bewijs van toestemming van de betreffende patiënt nodig.
Inzicht in je gegevens
Artsen, verpleegkundigen, operatieassistenten en medewerkers van de kliniek die bij de directe zorgverlening zijn betrokken, mogen je gegevens inzien. Zij gebruiken hiervoor een speciale inlogcode. Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van hun taak en dit wordt ook geregistreerd. Artsen hebben beroepsgeheim en andere medewerkers van de kliniek hebben een geheimhoudingsplicht. Je privacy is gewaarborgd.
Plichten van onze kliniek
Wij zijn verantwoordelijk voor de beveiliging van de persoonsregistratie. Wij hebben maatregelen getroffen om verlies/aantasting van gegevens tegen te gaan en om te voorkomen dat gegevens door onbevoegden worden ingekeken of veranderd. Ook zijn strenge maatregelen opgesteld voor het gebruik en de beveiliging van de gegevens in het elektronisch patiëntendossier. Wij zijn aansprakelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het niet naleven van de bepalingen uit de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG). Wij hebben ICT-leveranciers ingeschakeld voor het onderhoud en beheer van onze informatievoorziening. Wij hebben deze leveranciers zorgvuldig geselecteerd en met hen duidelijke afspraken gemaakt over geheimhouding en beveiliging. Wanneer het – ondanks onze maatregelen – mocht gebeuren dat derden ongeautoriseerd toegang krijgen tot je gegevens, dan melden wij dat bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Klachten of vragen
Spectrum Oogziekenhuis is een zorginitiatief van Sandstep Healthcare. Deze organisatie heeft een Functionaris gegevensbescherming. Je kunt met de functionaris bellen naar 088 891 00 89 of mailen naar privacy@sandstephealthcare.nl. Heb je vragen over de privacy en veiligheid van je persoonsgegevens? Dan kun je altijd contact met ons opnemen. Ook als je vermoedt dat er een datalek heeft plaats gevonden, of je komt een zwakte in ons privacy beleid tegen, vernemen wij dat graag. Dat mag ook anoniem. Als het om gevoelige informatie gaat willen we je vragen de e-mail versleuteld aan ons de versturen.